.. Kekayaan Yang Diburu ..

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga serta para sahabat.


Assalamualaikum brother and sister hood yang sudi menjengah blog aku yang selalu merepek soal dunia yang tiada batas penghujungnya.. 
Hari ni pun... 
Aku nak cakap soal dunia jugak.. 
Soal kekayaan.. Kekayaan Yang Harus Diburu..

Before that haaa... Meh renungi 1 dialog..
Dialog antara Rasulullah SAW dengan Abu Zar..

Rasulullah SAW berkata kepada Abu Zar :
"Wahai Abu Zar, adakah engkau memandang bahawa banyaknya harta itulah yang disebut kaya?"

"Betul" jawab Abu Zar.

Baginda bertanya lagi : 
"Adakah engkau memandang bahawa sedikitnya harta itu dianggap fakir?"

"Betul" jawap Abu Zar.

Lantas Baginda pun bersabda yang bermaksud :
"Sesungguhnya yang dinamakan kaya(ghani) adalah kayanya hati (hati yang selalu berasa cukup). Sedangkan fakir adalah fakirnya hati ( hati yang selalu berasa tidak puas)"

(Riwayat Ibnu Hibban)

Actually kan korang, fokus aku hari ni.. 
Bukan nak bercakap soal kekayaan sangat pun..
Aku tak layak pun nak cakap soal yang berat macam ni..
Cuma semalam, seorang sahabat whatsapp aku..
Sound like.. Terlalu stress..

Sampaikan aku terfikir.. Kenapa ya..
Kenapa kita tertekan? Kalau kita student..
Punca tekanan selalunya datang dari hal yang berkaitan pelajaran..
Kawan-kawan dan lecture..
Tapi Islam itu sempurna.. 
Islam dah ajar dah mcm mana nak hadapi tekanan..
Dan kita pun dah buat dah.. Tapi, kita rasa..

"Aku stress jugakkk"

Nampak macam, kita sendiri yang membebankan otak kita..
Dengan memikirkan hal yang tak perlu..
Atau sebab hati.. HATI.. Hati kita masalah..
Hati kita tak relax.. Hati kita tak cool..

Sebab apa hati tak cool?? Fikir lah sendiri..
Apakah makanan rohanimu? Sempurnakah amalmu?
Benarkah niatmu?
Fikir lah.... Kelalaianmu mengejar dunia.. Benarkah kemahuanmu..
Fikir lah.... Bila kau rasa semua dah perfect..
Istighfar gengs..Nobody perfect in the world..
Maybe ada serpihan-serpihan.. Cuma kau yang tak nampak..

Anyway gengs, kau duduk mana pun..
Stress tetap ada.. Sebab apa? Sebab diri sendiri yang cipta tekanan..

Maybe ada yang akan kata..

"Takkkk... Takkk... Saya stress sebab dia... Sebab diaaa"

Cuba kau renung balik.. Dia tu satu hal.. Tapi dalam hati kau..
Banyak hal..
Kau yang tak boleh nak control hati kau.. Sebab tu kau stress..

Jadi apa yang penting?? Yang penting adalah stress management..
Kalau kau rasa stress.. Pergi work out.. Biar keluar peluh..
Atau pun, tengok kehijauaan atau air yang mengalir..
Kenapa? Sebab.. Logiknya.. Bila kau berpeluh.. 
Bila kau melihat benda yang damai seperti itu..
Perkara yang menenangkan.. Otak kau akan menngurangkan strength yang membentuk stress.. 
Bila strength berkurang maka stress pun berkurang..

Okeh lahh... Aku akhiri entri aku kali ni dengan lafas..
Segala yang baik datangnya dari Allah.. Yang kurang itu kelemahan diriku sendiri..
Ilmu yang bermanfaat yg korang dapat adalah sedekah jariah untuk aku berbanding nuffnang yang korang berikan.. (n_n)

Semoga rahmat Allah selalu ada bersama anda sekeluarga..
Terima kasih, kerana sudi meminjamkan masa anda menjenguk ..Dunia Aku..

Comments

Popular Posts